Stvořte vlastní příběh

Nakladatelský projekt TOFANA je otevřený úplně komukoli, kdo má ambici stvořit vlastní příběh a nabídnout ho k prožití čtenářům. TOFANA stojí jaksi stranou, mimo běžný knižní trh. A tak je logické, že na její pomyslné dveře klepou autoři, co jsou na tom podobně. Velké nakldatelské domy o ně nejeví zájem, jelikož nevidí tržní potenciál. Zakázková nakladatelství přemýšlejí jen o tom, jak z nich vydolovat peníze, a pak jim vydají odfláknutou s podprůměrnou grafikou a lajdácky provedenou redakcí a korekturou.

TOFANA jde jinou cestou a může si to dovolit díky tomu, že se jedná o nekomerční projekt. Ano, TOFANA si na sebe nepotřebuje vydělat, protože její provozovatel si živobytí opatřuje ve zcela jiném oboru a literatuře se věnuje pouze jako koníčku. Cílem není vydat desítky knih ročně. Ba právě naopak: snahou je připravit k publikování jenom tolik rukopisů, kolik je možno zvládnout při dodržení přísných nároků na precizní zpracování.

Tento minoritní ediční program umožňuje řešit každou novou knihu individuálně, a to po všech stránkách, včetně financování. Existuje řada možností a finální model je vždycky výsledkem dohody.

Čili: jste-li autor/autorka s textíkem v šuplíčku, uvažujete o jeho vydání a dočetli jste až sem, neváhejte kontaktovat provozovatele TOFANY. Ale ještě dřív, než to uděláte, přečtěte si prosím toto sedmero začínajícího spisovatele:

1. Žádný učený z nebe nespadl. A tak nejste-li Alfred Jarry, který už v šestnácti letech napsal Krále Ubu, připravte se na to, že Vaše prvotina nezpůsobí žádné zemětřesení knižního trhu. Když všechno dobře dopadne, stane se pouhým začátkem cesty k lepším zítřkům.

2. Správného spisovatele zdobí skromnost a schopnost přijmout chválu, ale též kontruktivní kritiku. Nebraňte se dobře míněným (výh)radám, jež Vám mohou pomoci na cestě ke kvalitě.

3. Každý rukopis je jako neopracovaný diamant. Je nutno podrobit ho důkladnému vybrušování, aby se ve výsledku ukázaly lesklé fasety omračující krásy. Jinými slovy: když dopíšete poslední tečku, vraťte se na začátek, opravujte a hlavně škrtejte. Když dojdete na konec, vraťte se na začátek, opravujte a hlavně škrtejte. Když... atd. - dokud nebudete aspoň trochu spokojeni. Teprve pak předejte své dílo editorovi.

4. Redaktor není Váš nepřítel. Naopak. Je to člověk, jehož rukama už prošla nějaká ta kniha. A má tudíž zkušenosti, jež pomohou vymáčknout z Vašeho nápadu maximum. Ani korektor není nepřítel. Jeho práce je nesmírně důležitá. Zkontrolujte ji po něm! A to velice pečlivě! Jenom tak zjistíte, zda je korektor skutečně kvalitní a důsledný.

5. Nastavení nákladu: jistěže chcete svou knihou oslovit celý svět, ale takových autorů jsou nepřehledné zástupy. Neznámý spisovatel, teprve vstupující na literární scénu, zpravidla nedisponuje potenciálem prodat více než několik set výtisků - pokud tedy nekápl na nápad, co se bude šířit sociálními sítěmi jako lesní požár. A tak v dobré víře doporučujeme nastavit náklad co nejnižší - klidně 100 výtisků. Případný dotisk není sebemenší problém. Problémem jsou stovky neprodejných knih, nastaví-li se náklad příliš furiantsky.

6. Aby se Vaše kniha dobře prodávala, musíte být aktivní PŘEDEVŠÍM Vy. Nespoléhejte na vydavatele, distributora ani strážné anděly, a už vůbec nespoléhejte na kouzelnou ruku trhu. Chcete-li si naklonit přízeň literárních božstev, hledejte cesty, jak dát o své knize vědět co nejvíce lidem. Efektivní propagace prostřednictvím sociálních sítí je naprostá nezbytnost, ale kromě ní je potřeba hledat další možnosti. A při troše kreativity se jich dá najít spousta,

7. Nenechte se odradit tím, že na Vás po vydání kníhy nezačnou pršet pugéty a vavřínové věnce. Možná se jich dočkáte v budoucnu, ale možná taky ne. Vychutnejte si splněný sen - první publikované dílo. A pusťte se do další práce.

© 2022 Jiří Raichl
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!