Vítězslava Felcmanová: KRAJKÁŘI SLOV (recenze)

10.10.2023

Ahoj Víťo, 

s chutí a rád jsem přečetl Tvoji sbírku. Dávám za pravdu nakladateli, že název Krajkáři slov je adekvátní, protože přidanou hodnotou sbírky jsou fotografie Tvojí sestry, které dokonale s texty korespondují. Obě spřádáte, každá osobitě, svoje vidění světa. Nakladatel pojmenoval meritum věci. Je to zásah desítky. Beru zpět můj původní názor, že Tančící stromy by byly lepší. Nebyly. "Básník se klaní malým věcem, neboť ony jsou ty velké." (Básnířka Alena Vávrová.) Když to Alča kdysi napsala, netušil jsem, že mluví vlastně už tenkrát o Tvé sbírce. V osmdesátkách jsme spolu (a ještě s Helenou Šlesingerovou) byli "mladí nadějní autoři", elévové v západočeské pobočce Svazu spisovatelů (později Obce). Už tehdy Vávrová dokázala pojmenovat věci, jak jsou. Ano, i já tak vnímám Tvoji sbírku. Píšeš zkrátka o životě, jak jím proplouváme. Někdy žluto blatouchů a jindy: PO SETMĚNÍ / Po setmění / něco někdo někde je a není / než se ráno ze všech stran / začernají křídla vran / tam co ve tmě kočky slídí / v noci v městě miliónů osamělých lidí... O tom by se dal natočit film, Tobě stačí pár slov. Báseň Truchlivá: I když je o psím kamarádovi, takové pocity prožívám na každém vandru, protože... je přece zima / tomu kdo pod stromy dřímá... a mít svetr z ptačích pírek / upletený jehlicemi z vejmutovky / místo knoflíků do dírek / zapnuté tesaříků krovky... by se často hodilo. Všude v lese to potkávám, jenom to umět napsat. Rozsekala jsi mně básní První varování. Dojala. Jenom jsem si za matku dosadil babičku: ... / která marně důlek na polštáři brání / nedopité kakao je první varování /. V té básni se mi promítlo odcházení našich vnuků. Už nám je vzala škola. Není to dlouho, z mého pohledu včera, kdy nám odletěly vlaštovky našich synů a už se houfují skřivani vnuků. Máš pravdu: ...osiřelí dědečkové dlaň v dlani / z hraček dávno smetí / vrásky v pleti / teprv přestali být děti / ... Napsala jsi to za mne. Končíš, zdá se mi temně, ale život vlastně směřuje do tmy: KALNÉ NEBE SAMÉ VRÁNY / MARNĚ ČEKÁ NA SKŘIVANY.

Jaroslav Šlejmar


Krajkáři slov (Vítězslava Felcmanová)

ilustrace: Bronislava Bacílková

grafické řešení obálky: Kateřina Vostrá

86 stran textu

ISBN 978-80-88318-38-5

vyšlo v nakladatelském projektu TOFANA, červenec 2023

Knihu KRAJKÁŘI SLOV zakoupíte v e-shopu KOSMAS.



Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky